fredag 22. oktober 2010

Miles2Smiles – Fristed for barn i slummen.

Her kommer en videosnutt av jobben vår. Håper dere liker de små “ett-minutterne” våre.
Etter et par ukers intro på arbeidsplassen, har vi virkelig funnet oss til rette her. Jeg er så heldig som få være en del av dette dagsenteret. Det er tre typer klasser på Miles2Smiles: Babyclass, Midclass og Topclass. Vi har fått vært med i alle klassene og prøvd oss som både lærer, støttelærer, barnepasser og kokk. Jeg fant fort ut at kokk var noe jeg ikke skal satse på!! Så en lærer blir nok mitt felt her. Sammen med aunty Kathy skal jeg og Kikki få være med å starte opp en klasse for de elevene som ligger etter og som sliter med å følge undervisningsprogrammet i riktig tempo. Jeg var med babyclass i går og fant ut at en av elevene der ikke var på alder med de andre. Joshua, som han heter, er fem år og kan enda ikke snakke reint. Han er et eksempel på en gutt som har stoppet utviklingen sin pga omgivelsene han lever i og livssituasjonen. Vi fikk vite at han har vært på Miles2Smiles i to år nå, og det første året snakket han ikke! En lærer som kan følge opp elever som Joshua, er det ikke på miles2smiles. Det er det jeg og Kikki skal være.
For at vi skal klare den jobben, MÅ vi lære oss språket. Vi har altså en vitkig jobb foran oss og det er å lære Luganda. Hver dag i to mnd skal vi ha Lugandatimer.Og jeg som sliter med engelsken… “It’s not only, only”.
Hører rykter om snø i Norge. SÅ DIGG!


10 kommentarer:

  1. Utrulig moro å følgji med på bloggen din, Birgit. Du gjør ein vanvittig bra jobb!! Fortsett med "ett minutt"-videoan -kult å sjå koss det faktisk ser ut der dikkon e og å få eit lite innblikk i hverdagen dikkos! thumbs up! Bloggen har blitt startsida mi gitt! ikkji værst. smil frå kalde og vinterkledde hemsedal og familien støyten! :-)

    SvarSlett
  2. Ååååå, mitt Afrikahjerte banker! Så utrolig spennende å få lov å jobbe med de små skjønne barna, og kanskje særlig de som henger litt etter :) Virker som at du takler det veldig godt, sammen med den festlige reisevenninna di! Gleder meg til neste snutt :D Her er det ISkladt, har til og med snødd litt i Oslo. Og bare til informasjon; Heisen åpna i helga :P I morgen skal Kamilla, Karin og jeg til Kristin på Ås, mangler bare deg, Birgit.. Savner deg i Oslo. Kos deg masse videre i Uganda! Klem fra Elianne

    SvarSlett
  3. ååååå.. hellandussen for noen barn dere omringes av! fikk tårer i øynene her jeg satt en lørdagsmorgen mens tåka ligger tjukt rundt sunnmørets snøkledde alper. utrolig spennende jobb dere får, tenk hvor mye dere betyr der ned! gleder meg til fortsettelsen!! kjempe klem

    SvarSlett
  4. Go`jenta vår!!Så herlig å se de nye ,små vennene dine og arbeidsplassen din.Du er ei Solstråle!
    ..og vi SAVNER deg!!Mange klemmer fra oss2

    SvarSlett
  5. Lille Lotte <3
    Ser at du er på rett sted!!!
    Ungene her er jammen heldig som har deg :)
    Men du er savna i Oslo!! Byen er ikke det samme uten en jr Solbakken. Ha en super uke, så prekæs vi på skype en dag!

    SvarSlett
  6. Så moro å sjå deg og kva du driv med, Birgit.Takk for at du tok imot Øystein så bra!
    Toril og Hans V

    SvarSlett
  7. Birgit, du veit ej blir misunnelig når du legge ut sånne videoa av søte småkids! Ej med vil henge med dei kule unga!ne Ej e imponert over jobben du gjere der nede, du betyr utrulig mykje for dei ungane, tenk at dei får lov til å komme til en plass å føle sej trygg og atpåtil at nokon som dej e der å vise dei kjærligheit..FANTASTISK!! Du e bra! :) Det gjer ingenting at du ikkje e her i Oslo å henge med mej, når du gjer en so viktig jobb i Uganda, dei skal lett få lov til å låne dej.

    SvarSlett
  8. Familien Støyten:
    Det var en skikkelig koselig kommentar å få. Bra at bloggen blir lest. Og Ingrid, du veit hva du skal gjøre etter VGS? Ja, sikkert fHS først...MEN Hald etterpå, ja! Det er plassen for deg.

    Kjersti: Du er så god! Takk for det. Jeg savner å ha deg og elgkarbonadene dine like i nærheten.

    Torill og Hans: Skal si det var stor stas å hente "veslebror" på flyplassen i selveste Entebbe. Digger å ha Øystein her. Skal nok passe godt på han, skal dere se!

    Vegard: Barnehage er rått i Norge. Og her kan du gange det med ti! Utrolig koselig. Du må få gjort noe lignende en gang du også.
    Håper snøen er kommet snart.

    Ingrid: Digger at du følger bloggen min. du er god da.. håper Volda er fint og at snøen har lagt seg. Skal si det er rart å gå inn i november med singlet og skjørt..

    Mamma og pappa: Mine største forbilder! Savner dere noe veldig.. også så flinke som dere har blitt på internettet da! Makan..

    SvarSlett
  9. Elianne!
    Kos at du også følger blogg. Og jeg som trodde bare Mamma og pappa skulle følge den!

    Savner deg og takk for albumet:)

    SvarSlett
  10. Hei Birgit,

    Tore Solbakken her, må vere mange år sia vi har møtt kvarandre. Utruleg kjekt å sjå igjennom bloggen og filmane dine. Du gjer ein veldig viktig og god jobb. Kjenner at eg er stolt av å vere i slekt med deg! Stå på, så håpar eg vi møtast på Hemsedal ein gong. :-)

    SvarSlett