onsdag 20. oktober 2010

Blackout season.

En veit en er i et u-land, når en klapper over at strømmen er tilbake!

Nå har det gått nøyaktig fire døgn, og strømmen er fortsatt ikke kommet tilbake. I den skrivende stund befinner jeg meg på strømmestiftelsen sitt hovedkontor for å kunne lade opp diverse elektriske ting (Ironisk! Strømmestiftelsen!). Jeg klagde til ei kollega i dag over hvor slitsomt det er å måtte bruke hodelykt hver gang jeg skulle på do. Da ler ho og svarer “ey sista, its blackout season. Get used to it! It will last at least a month!” Her er det bare å smøre seg med tolmodighet. Jeg fikk forklart at det spares på strømmen, derfor kunne ikke hele byen ha strøm på likt. Se for dere samme situasjon i Oslo: Mandag kl. 16-20 er det strøm på Tøyen. Samme tid og sted på onsdag kommer den igjen. I mellomtida skal Grønland, Kalbakken og Nordstrand ha strøm. Sprøtt! Vi som bor i den fattigste delen av Kampala er minst prioritert, derfor får vi også mindre strøm. Se for dere situasjonen i Oslo igjen: “Ok folkens, dere i Groruddalen får nok strømmen igjen på søndag, men vi kan ikke love noe ettersom Vestre Aker trenger den en del denne uka.. Sorry! Finn fram parafinlampa og stearinlys!”.

Ikke stress! Det hører vi norske ofte. Og det er nok stikkordet med denne strømproblematikken også. Alt ordner seg til slutt. Kommer ikke strømmen i dag, kommer den kanskje i morgen. Dette er en www.tolmodighetstest.no!

Folkens i det kalde nord. Gled dere over strømregningen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar