lørdag 22. januar 2011

Second hand

Det er godt å være tilbake til hverdagen. Det å bli gjenkjent med navnet mitt Bridget istedet for muzungu, er noe jeg har savna. Det er godt at folk i nærbutikken forventer at du kommer innom for å slå av en prat når du går forbi. Det er godt at Boda-Bodasjåførene ønsker meg en god jobbedag og ønsker meg velkommen hjem når jeg ferdig. Det er godt at folk tar vare på sine naboer. Det er godt å bo i Kalewre.

Å ha besøk fra Norge har gjort at jeg har fått nye øyne på ting. Og godt er det. En glemmer ofte at en bor i et av verdens fattigste land og at det på nesten alle områder er en forskjell fra denne verden og den der hjemme.

En av de tinga jeg fikk en påminnelse på er hvordan alle ting, og da er det snakk om den minste lille ting, blir brukt om igjen. Dette er det store second hand-landet. På Miles2Smiles har vi laget nye skolematerialer den siste uka og jeg har blitt mektig imponert over hvor mye damene får laget ut av ingenting. Bruskorker kan lett gjøres om til et “tellebrett”, har jeg blant annet lært. Leiker som vi i Norge hadde lett kastet, blir sydd om og fikset. Har vi ikke råd til leiker, lager vi det av gips, papir og lim. Gamle papplater blir brukt som tavler i klasseromma. De ser potensialet i den minste lille stoffbit og gjør den til noe nyttig.

Det blir omtrent ikke kastet noe, ettersom de veit hvordan en kan gjøre om på ting. På hvert et gatehjørne her i Kampala kan en finne en reperatør. Det har fått meg til å tenke på om det i det hele tatt finnes en i Norge. Jeg har neimen ikke sett en reperatørbutikk i Oslos gater enda. Skomakere, tv-reperatører og interiørreperatører, hvor er dere? Jeg som har vært en eier av bortimot 10 forskjellige mobiltelefoner, blir flau når jeg skjønner at jeg lett kunne ha reparert istedet for å ha kasta. (Nå skal det sies at de fleste mobilene mine er mistet da!). Håper dere skjønner hvor jeg vil. Gi fjorårets telemarkski enda et år til, selv om du veit at årets modell har enda bedre carving, Gi den gamle tven enda en sjans, selv om den tar litt større plass enn en flatskjerm. La en skomaker fikse de gamle vinterstøvlettene i stedet for å kaste enda et par og prøv å fikse glidelåsen på vinterjakka istedet for å leite etter enda en grunn til å kunne kjøpe årets Rab-jakke! Jeg har innsett etter noen månder i Uganda at jeg og mitt land er værstingene i klassen på bruk-og-kast. Og fy så flaut det er! Her er det ikke annet å gjøre enn å skjerpe seg. Ting har mistet sin verdi ettersom vi har råd til å kjøpe oss omtrent alt.

Dette blei plustelig et strengt peikefinger-innlegg. Unnskyld for det, men akkurat på dette området kan en ikke være annet en streng mot oss nordmenn. Uganderne viser meg nemlig daglig hvor lett det er å bruke ting om igjen! Ære være second-hand: Miljøvennlig, billig, sjarmerende og verdifult.

Dagens vlogg er fra graduation party til vår gode venn og lærer, Ananjas.

GOD HELG!

9 kommentarer:

  1. He he - for en fest! og for en kake!
    Det jeg lærte av bloggen din i dag, var at jeg ikke skal bytte bil. Selv om Seat´n i kveld måtte bilberges etter at clutchen røyk - midt i en rundkjøring. Plystra som fatter´n, så stressa var jeg..

    God natt/dag/morgen!
    Erik

    SvarSlett
  2. Bare en liten "mot"kommentar på det du sa. Og det e ikke fordi at eg meina at det skal vær sånn. Men det ekke så lett med detta secondhand-greiern her i Norge. Og det e fordi at hele salgs?-/bruker?-markedet legg opp til at vi heile tida skal kjøp nye ting. En pc f.eks. ekke beregna på at skal funk lenger enn 2 år. Dersom den skulle kræsj eller knekk e.l. så e det nesten strengt tatt billigere å kjøp en ny - det vil i alle fall "lønn" seg. Og det samme gjeld f.eks. detta med sko. Krute dyrt å få reparert sko. Bare en sånn liten "plastlapp" på stilletta som vi støtt og stadig slit ut, kosta nesten like mye som å kjøp et par nye sko på Din sko. Og går vaskemaskinen i knas og du treng én ny del - så kan det av og til vær mye billigere å kjøp en helt ny vaskemaskin. Du skjønna tegninga, eg tegna det litt stort ;)

    Og samtidig, så e det jo detta med moten. Eg veit ikke helt om det e bra eller dårlig. Litt begge dela. Men la oss si at du finn noen gamle heftige vinterplatåsko (den slags som e skikkelig ut) i garasjen, ville Birgit Solbakken tatt disse med til skomakern for å få nye skolisser eller limt stoffet bedre fast i sålen så du kunne begynt å brukt de på nytt? Eg må ærlig innrøm at det hadde ikke eg gjort.. Takk til moten som endra seg slik at slike feilkjøp en har gjort naturlig byttes bort. Der igjen kan du still spørsmål med moten og dens innvirkning på forbrukermarkedet..

    Som sagt, eg mein ikke at det e sånn det ska vær. Men alt rundt oss e lagt veldig opp til at vi må kjøp nye ting hele tida.. Og det e jo veldig trasig.

    Takk til Kamilla for grusomt lagt og tunglest innlegg..!

    Over til no anna: En av de tingan eg lærte når eg va i Kenya og Tanzania va; at e det no de ikke har greie på, så e det desserta og kaker.

    Kom heller heim du, Birgit, så ska'ru få 'hv'ishjkele' kake! ;)

    SvarSlett
  3. De bloggene dine altså, blir ikke kjedelige!

    De er jo enormt gode på gjenbruk i Uganda, men du verden så dårlig selgere de er også- Trur jeg ville plukket fra hverandre klokka mi bit for bit for å fikse den før jeg kjøpte en ny. You want this one, this one, this one, this one, or maybe this pink and ugly one?

    Dog, jeg skjønner jo at pengemangel gjør så de må bruke opp igjen ting. Og jeg liker pointet ditt svært godt (kjøttdeig i søpledunken)


    Hilsen fan og kjæreste.

    SvarSlett
  4. Birgit! <3 Kjenner meg igjen med den kaka! Ser sååå fristende ut i flere timer... smaker noe helt annet når man først får den.. Håper ikke du kommer borti den "colaen" vi skulle slukke tørsten vår med engang! Det var no svarte ekle greier!

    Digger deg, digger bloggen!
    Lots of LOVE, Emilie

    SvarSlett
  5. Second-hand e awesome! Ej brukja jo fillen mej meir den raude dynejakka mi frå loppemarked, enn den super-fancy hi-tek rab jakka! Takk for inspirerande ord, og ej tippa forresten at du ikkje meinte at vi må reparere alle ting, platåskoa kan vel få stå i fred i garasja, men vi kasta og blir lei av ting alt for fort her i Norge. Finst forresten ganske mange reperatøra og skomakere i Oslo, våre nye og litt eldre landsmenn he sørga for det, vi nordmenn e berre ikkje so flinke å bruke dei, kan det vere grunnen til at det e so dyrt med reperasjona i Norge? Vegard

    SvarSlett
  6. utrolig inspirerende innlegg birgit! I LIKE! her på sunnmøre derimot tror jeg faktisk at vi er, selvfølgelig ikke er like flinke, men ganske flinke til nordmenn å være på gjenbruken. brukt-butikkene på denne kanten er en gullgruve kan man si. og volda har faktisk en egen kjøp, salg og gi bort facebookside hvor vi blandt annet køpte vår førte "ekteskaps-seng" :P.. til 500 kr og en billig kjøkkenmaskin. studentlaget har også hatt en byttekveld hvor alle tar med brukte ting og tar det de vil med seg hjem igjen...så vi er på vei ihvertfall hvis det skulle være til en oppmuntring, selv om vi har veldig mye å lære! spesielt når det gjelder å reparere! en venninne av meg som jobba på asylmotaket fikk sydd om masse klær som var alt for store. men de har jo ikke arbeidstilatelse så det går ikke ann å gå dit for å få fiksa ting heller.. nei vi må nok bare begynne å bruke henda sjæl, vi kan vel ikke gjøre så mye glat hvis vi hadde tenkt til å kaste det uansett???

    -Ingrid-

    SvarSlett
  7. Hei Birgit! Mange gode poenger her. Har litt dårlig samvittighet for flatskjermen som står i stua. Du er god til å skrive. Gleder meg veldig til å se deg igjen.

    Klem Håvard

    SvarSlett
  8. Åj, her var det mye bra kommentarer! Takk.

    Erik: Så det så hardt for meg. Deg plysternes "I wanna dance with somebody" i den rundkjøringen..hehe! sykt bra. Håper det gikk fint med deg da.OG du som alltid sjekker bilen før langturer (dvs: til Sinsen og tilbake) (ps: savner deg MASSE!)

    Kamilla: Bare vent å se. Til våren kommer jeg med forrige årtusenes platåsko. Fruit of the loom-genseren min som jeg har arva fra Mari og mammas gamle BHer. JA, det stemmer!
    SØTA

    Joakim: "Yes, my friend! You want it in brown!?"
    heheh...åjåj, jeg ler høyt! For noen selgere. gøyeste er når de innser at vi ikke kommer til å kjøpe noe og avslutter rimelig desperat: "Ok, just give me some money".
    DIGGER deg. Savner deg!

    Emilie: Godt at du kjenner deg igjen. Afrika er gode på mye, men akkurat kakebakst hadde jg og toropakkene mine klart bedre. Mye bedre!
    Hils den fine familien. Du er rå!

    Vegard: Den jakka er jo så kul. kuleste i byen. Ettersom jeg har lova Kamilla å bruke platåskoa til våren, må du vise meg han gamle skomakeren..Og du må lære meg å bruke de!FEeet fyr!

    Ingrid: Så digg å høre da. Studenter i Volda og folket på sunnmøre må lære folket. STÅ PÅ! Og du er kuuul...

    Håvard: Den flatskjermen var jo nødvendig for å redde ekteskapet. Så ikke ha dårlig samvittighet, svigerbror! Å-som jeg savner dere. Gleder meg til å se både deg og flatskjermen...

    SvarSlett
  9. dere er veldig mye sprø! gal! savner dere! klem fra Randaberg!

    SvarSlett